سرخط خبرها
بررسی مشکلات خانواده‌ها برای ثبت نام فرزندان در مدرسه و دورزدن قانون به وسیله آن‌ها

به صدا در آمدن زنگ ثبت نام

  • کد خبر: ۱۵۲۵
  • ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
به صدا در آمدن زنگ ثبت نام

زینبی- جلائیان - در فصل داغ تابستان موضوع ثبت‌نام فرزندان در مدرسه و حواشی آن به‌ویژه دریافت وجه، محدوده‌ سکونت دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در مدارس و لباس فرم به بحث داغ بسیاری از خانواده‌ها تبدیل و موجب نارضایتی‌هایی در بین شهروندان شده است. برای پاسخ به این مسائل و نکات دیگر به ساختمان آموزش و پرورش ناحیه۲ رفتیم و با مدیر آموزش و پرورش ناحیه به گفت‌وگو پرداختیم.
محسن روحانی‌نیا، در ابتدای این گفت‌وگو به تشریح وظایف آموزش و پرورش می‌پردازد و خبر از نظارت این اداره در فرایند ثبت‌نام مدارس می‌دهد. وی با اشاره به حق تحصیل رایگان که در قانون اساسی به آن پرداخته شده است، اظهار می‌دارد: در مدارس دولتی بر اساس قانون اساسی که در آیین‌نامه‌ اجرایی مدارس هم آمده است، آموزش کاملا رایگان است و هیچ وجهی در زمان ثبت‌نام از دانش‌آموز به جز هزینه‌ کتاب و بیمه نباید گرفته ‌شود. البته علاوه بر ممنوعیت دریافت شهریه مدارس دولتی و هیئت امنایی مطابق ماده ۳۰ این آیین‌نامه حق برگزاری آزمون ورودی و تعیین شرط معدل ندارند.
وی می افزاید: درباره مدارس غیردولتی، آموزش و پرورش هر سال با توجه به موقعیت استان‌ها و شرایط زیست بومی آن‌ها، نرخ شهریه‌‌ مدارس غیردولتی را مصوب می‌کنند. مدارس موظف هستند نرخ این شهریه را در معرض دید خانواده‌ها قرار دهند. البته مدارس غیر دولتی ناحیه ۲ که در بین نواحی دیگر شهر کمترین شهریه را از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند.


ممنوعیت دریافت وجه در زمان ثبت‌نام
روحانی‌نیا در واکنش به مدارسی که در زمان ثبت‌نام وجه دریافت می‌کنند، بیان می‌دارد: برای مدارس دولتی( غیر از نمونه دولتی و شاهد) هیچ مصوبه‌‌ای برای دریافت شهریه در زمان ثبت‌نام وجود ندارد مگر آنکه در مهرماه پس از تشکیل انجمن اولیا و مربیان مدرسه آن انجمن با توجه به شرایط مدرسه مصوبه‌ای داشته باشند و از خانواده‌ها بخواهند برای رفع مشکلات مدرسه به آن‌ها کمک کنند.
وی درباره دریافت وجه ثبت‌نام به وسیله بعضی از مدارس می‌گوید: این قانونی نیست. البته مدیران هم مواردی را مطرح می‌کنند مانند اینکه حدود ۱۰ سال است دولت سرانه‌ خاصی به مدارس اختصاص نداده است و قبض‌های انرژی و هزینه‌های دیگر مانند رنگ‌آمیزی و هوشمند کردن مدارس را با حساب خالی نمی‌توانند برطرف کنند. با وضعیت اقتصادی الان مدیران ما کاری از دستشان بر نمی‌آید مگر اینکه مشارکت‌های داوطلبانه مردم را به دست آورند. ما تیم‌های مجربی متشکل از نماینده‌ مدیران، بازرسی مدارس و راهنمایان آموزشی برای سرکشی به مدارس در زمان ثبت‌نام اعزام می‌کنیم و آن‌ها گزارش برای ما تهیه می‌کنند و با مدیران متخلف برخورد خواهد شد.


سکونت در محدوده البته روی کاغذ
مدیر ناحیه ۲ درباره محدوده‌ ثبت‌نام مدارس اظهار می‌دارد: ما عقیده داریم بهترین مدرسه نزدیک‌ترین آن به منزل خانواده‌هاست. بر اساس قانون سال گذشته محدوده بندی را انجام دادیم و امسال هم دوباره با ویرایش‌ها و اصلاحیه‌هایی محدوده‌های مدارس را مشخص کردیم. مدارس ما تا آنجایی که ظرفیت دارند، موظف هستند دانش‌آموزانی را که در محدوده سکونت دارند حتی تا اول مهرماه ثبت‌نام کنند. اگر ظرفیت مدرسه‌‌ای خالی ماند، می‌تواند در یک شعاع خاص خارج از محدوده‌ خود از دانش‌آموزان ثبت‌نام ‌کنند.
وی ادامه داد: با این حال برخی برای ثبت‌نام فرزند خود در مدرسه‌‌ای که در نظر دارند، قولنامه‌ صوری تهیه می‌کنند. ما اقداماتی را انجام دادیم تا جلوی این کار را بگیریم. مدیران ما موظف هستند آدرس‌ها را کنترل کنند و اگر تخلفی مشاهده کردند از ثبت‌نام دانش‌آموز ممانعت کنند.
روحانی‌نیا در انتها لباس فرم را برای مدارس اجباری ندانست و افزود: یک برنامه از سوی وزارت آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شده است که باید مدارسی که می‌خواهند لباس فرم داشته باشند از طریق سازمان دانش‌آموزی تهیه لباس را پیگیری کنند. امسال اداره کل با یک سری شرکت‌ها مذاکره انجام داده و کیفیت کار و قیمت آن‌ها را کنترل کرده است و به هر ناحیه حدود ۱۵شرکت معرفی کردند که لباس فرم از این شرکت‌ها تهیه شود.

 

گزارش خطا
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->